Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul
Telefon : +90 (216) 564 90 00
Fax : +90 (216) 564 99 99
info@ozyegin.edu.tr

Ders Programı ve Ders Tanımları
Ders Programı ve Ders Tanımları
Ders Programı ve Ders Tanımları
PSİKOLOJİ DOKTORA PROGRAMI DERS PLANI (Psikoloji Yüksek Lisans Derecesi Olan Öğrenciler İçin) |
||||||
Birinci Yıl |
||||||
Birinci Yarıyıl/Güz |
İkinci Yarıyıl/Bahar |
|||||
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
|
PSY 601* |
İleri Düzey İstatistik Yöntemleri ve Etik |
7,5 |
PSY 612* |
Yaşamboyu Gelişimde İleri Düzey Konular |
7,5 |
|
PSY 611* |
Sosyal Psikolojide İleri Düzey Konular |
7,5 |
PSY 602 VEYA PSY 603 |
Yapısal Eşitlik Modelleme VEYA İleri Düzey Ölçme Teknikleri ve Değerlendirme |
7,5 |
|
PSY 613* |
Psikoloji Tarihi |
7,5 |
|
Seçmeli Ders 1 |
7,5 |
|
PSY 690* |
Seminer |
7,5 |
Seçmeli Ders 2 |
7,5 |
||
Dönem Toplam AKTS |
30 |
Dönem Toplam AKTS |
30 |
|||
İkinci Yıl |
||||||
Üçüncü Yarıyıl/Güz |
Dördüncü Yarıyıl/Bahar |
|||||
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
|
PSY 900 |
Doktora Yeterlilik Çalışması |
30 |
PSY 901 |
Doktora Tez Önerisi |
30 |
|
Dönem Toplam AKTS |
30 |
Dönem Toplam AKTS |
30 |
|||
Üçüncü Yıl |
||||||
Beşinci Yarıyıl/Güz |
Altıncı Yarıyıl/Bahar |
|||||
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
|
PSY 902 |
Doktora Tez Çalışması I |
30 |
PSY 903 |
Doktora Tez Çalışması II |
30 |
|
Dönem Toplam AKTS |
30 |
Dönem Toplam AKTS |
30 |
|||
Dördüncü Yıl |
||||||
Yedinci Yarıyıl/Güz |
Sekizinci Yarıyıl/Bahar |
|||||
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
Ders Kodu |
Ders Adı |
AKTS |
|
PSY 904 |
Doktora Tez Çalışması III |
30 |
PSY 905 |
Doktora Tez Savunması |
30 |
|
Dönem Toplam AKTS |
30 |
Dönem Toplam AKTS |
30 |
|||
Kredi Toplamı 240 |
||||||
*: Zorunlu Dersler
Ders Tanımları
*: Zorunlu dersler
**: Seçmeli dersler
AP 570 Akademik Pratik*
Bu ders yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin akademik araştırma, çalışma ve öğretim konusunda hazırlanmalarına yardımcı olmayı hedefler. Bu ders kapsamında ders ve laboratuvarlarda eğitim vermek, sınav uygulamak ve değerlendirme yapmak ve/veya araştırma sürecinin çeşitli aşamalarında görev almak gibi akademik pratiklerin öğrenciler tarafından uygulanarak öğrenilmesi hedeflenmektedir.
PSY 601 İleri Düzey İstatistik Yöntemler ve Etik*
Ağırlıklı olarak çok değişkenli istatistiksel yöntemlere odaklanan bu ders, istatistiksel analiz için hangi modelin uygun olduğuna karar verme, verileri düzenleme ve yordayıcı değişkenler oluşturma, açıklanan varyasyonu tahmin etmek için modeller kurma ve ampirik bulguları yorumlama ve sunma gibi yetkinliklerin geliştirilmesini hedeflemektedir. Bu süreçte öğrenciler, araştırma sorularını cevaplamak için verilerin önerilen istatistiksel modellere uyumunu test etmeye yönelik bilgi sahibi olacak ve analiz sonuçlarının yorumlanması ve model revizyon yöntemlerini öğrenecektir.
PSY 602: Yapısal Eşitlik Modelleme*
Bu dersin amacı, öğrencilere yol analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modelleme tekniklerini tanıtmak ve modern yazılımlar kullanılarak farklı modellerin kurulumu ve yorumlanmasına odaklanmaktır. Model test etme ve değerlendirme, uyum iyilik indeksleri, varsayımların ihlalleri, modellerin belirlenmesi ve tanımlanması ile güç analizleri gibi konulara özel önem verilecektir.
PSY 603: Psikolojide İleri Düzey Ölçme Teknikleri ve Değerlendirme*
Bu ders, norm geliştirme, geçerlik, güvenirlik ve test oluşturma ile değerlendirmeye yönelik istatistiksel teknikler de dahil olmak üzere psikolojik ölçmenin temel ilkelerini derinlemesine incelemektedir. Dersin temel odak noktası, madde oluşturma, ölçekleme ve doğrulama süreçlerini kapsayan ölçme aracı geliştirme sürecinin teorik ve metodolojik yönleri olacaktır.
Ders boyunca öğrenciler, test geliştirme ve doğrulama süreçlerinde uygulamalı deneyim kazanacak, psikometrik ilkeleri gerçek dünyadaki psikolojik değerlendirmelere uygulayacak ve mevcut psikolojik ölçme araçlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceklerdir.
PSY 611 Sosyal Psikolojide İleri Düzey Konular*
Bu ders, son derece geniş bir alan olan sosyal psikolojiyi inceler. Hem kişi içi hem de kişilerarası boyutlara odaklanan bir dizi konuyu kapsar. Ders, teorik temellere vurgu yaparak klasik ve çağdaş çalışmaları ele alacaktır. İnsan davranışını araştırmada sosyal psikoloji uygulamalarına özel bir önem verilecektir.
PSY 612 Yaşamboyu Gelişimde İleri Düzey Konular*
Bu ders, yaşam boyu perspektifinden farklı bağlamlarda insan gelişmesinin karmaşık süreçlerini araştırır. Öğrenciler, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi inceleyerek gelişim psikolojisini destekleyen çağdaş teorileri ve araştırma metodolojilerini öğrenirler. Bu ders, gelişim psikolojisindeki güncel konuların tartışılması yoluyla eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Öğrenciler, yaşamboyu gelişim psikolojisi alanında ileri düzey araştırmalara kapsamlı bilgi edinerek ileri düzey araştırma yapmak üzere hazırlanırlar.
PSY 613 Psikoloji Tarihi*
Bu ders psikolojinin bir bilim disiplini olarak gelişimini eleştirel bir yaklaşım ile ele alır. Öğrenciler önce ‘psikoloji’ kavramının ortaya çıkışını ve psikolojinin ne ile ilgilendiği ya da ilgilenmesi gerektiğine dair güncellemeleri derinlemesine incelerler. Ardından ondokuzuncu yüzyıldan günümüze psikolojideki fikir ve yöntemleri, kimi zaman psikolojinin resmi tarihi olarak adlandırılanın ötesine gitmeye de elverişli olacak şekilde takip ederler.
PSY 616 Psikoloji ve Sosyal Politika**
Bu ders, psikoloji bilimi ile sosyal politika arasındaki ilişkiye odaklanmakta ve özellikle çocuk ve aileye yönelik politikalara odaklanmaktadır. Bu derste, psikolojinin sosyal politika oluşumundaki rolü tartışılmakta ve Türkiye'den ve dünyadan ailelerin refahını ve optimal çocuk gelişimini desteklemek için uygulanan sosyal politikalar incelenmektedir. Bu derste öğrenciler, bilim, politika ve uygulama arasındaki etkileşimi, sosyal politikaların aile yaşamını ve çocuk gelişimini nasıl etkilediğini, ulusal ve uluslararası alanda güncel uygulamaları, STK'ların politika oluşturmadaki rolünü öğrenir ve mevcut çocuk ve aile sorunlarını politika oluşturma perspektifinden değerlendirir.
PSY 618 Benlik ve Bellek**
Bu ders, bellek ile benlik arasındaki dinamik etkileşimi inceler; kimliğin otobiyografik, epizodik ve semantik bellek süreçleri aracılığıyla nasıl inşa edildiğini, sürdürüldüğünü ve dönüştürüldüğünü araştırır. Öğrenciler, sosyal, bilişsel ve gelişimsel psikoloji alanlarından yararlanarak, kişilerin hem kendilerini hem de başkalarını nasıl anlamlandırdıklarını ve bu anlayışın yaşam boyu bellek sistemleri tarafından nasıl şekillendiğini değerlendirirler. Dersler, eleştirel okumalar, sınıf tartışmaları ve öğrenci liderliğinde yürütülen seminerler etrafında şekillenir. Öğrenciler, haftalık değerlendirme yazıları yazar ve tartışmalar için hazırlıklar yapar. Ayrıca, benlik ve bellek ilişkisine dair özgün bir soruya odaklanan bir araştırma önerisi geliştirir. Dersin sonunda öğrenciler, bellekte benliğe dair psikolojik araştırmalar yürütmek için hem kuramsal bilgiye hem de pratik becerilere sahip olur.
PSY 620 Bellek Süreçleri**
Ders öğrencilere epizodik bellek konusundaki temel güncel bulguları, yöntemleri ve kuramsal modelleri derinlemesine tanıtır. Bilgi ve deneyimlerin yapılandırılması, temsili ve hatırlanması süreçlerine odaklanır. İnsan belleğinin yapılandırıcı özelliği, bireysel farklılıklar ve sosyal faktörler ile ilişkisi ele alınan diğer konulardır.
PSY 621 Bilişsel Psikolojide Seçme Konular**
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin bilişsel süreçler (örn., dikkat, algı, bellek, imgelem, üstbiliş ve karar verme) ve bunlara ilişkin güncel kuramsal yaklaşımlar hakkında, tarihsel bakıç açısını da içerercek şekilde bilgi edinmelerini ve eleştirel değerlendirme yapabilmelerini sağlamaktır. Ders aynı zamanda alanda yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemleri ve uygulamalarını da aktarmayı hedeflemektedir.
PSY 651 İş ve Örgüt Psikolojisinde Seçme Konular I**
Bu ders, iş ve örgüt psikolojisinin temel konularını derinlemesine ele alır; özellikle yetenek kazanımı, geliştirilmesi ve yönetimine odaklanır. Ders kapsamında iş analizi, yetkinlik modelleme, personel seçme ve yerleştirme, eğitim, performans yönetimi ve kariyer gelişimi gibi alanlara yer verilir. Ayrıca yeteneklerin elde tutulmasını etkileyen psikolojik ve örgütsel faktörler incelenir. Öğrenciler, disiplinlerarası araştırmaları eleştirel bir bakışla değerlendirerek ve uygulamalı projeler yürüterek yöntemsel yetkinliklerini geliştirir ve karmaşık örgütsel sorunlara yönelik pratik stratejiler üretme becerisi kazanır.
PSY 652 İş ve Örgüt Psikolojisinde Seçme Konular II**
Bu ders, örgütsel psikolojiye kapsamlı bir yaklaşım sunar ve örgütlerdeki davranışı şekillendiren psikolojik süreçlere odaklanır. Öğrenciler motivasyon, iletişim, duygular, stres, tutumlar ve grup dinamikleri gibi temel konuları inceleyerek başlıca ve çağdaş kuramları keşfederler. Bu konular çalışanlar ve örgütsel sistem dahil olmak üzere birden fazla düzeyde analiz edilir. Ders, öğrencilerin kuramsal ve görgül araştırmalara eleştirel bir şekilde yaklaşmalarını ve örgütsel süreçler hakkında derin bir anlayış geliştirmelerini sağlar. Güçlü bir kavramsal temel üzerinde çeşitli araştırma yaklaşımlarını değerlendirmek ve sentezlemek için gerekli analitik becerilern geliştirildiği bu derste öğrenciler özgün araştırma fikirleri üreterek, alana anlamlı katkılarda bulunmaya hazırlanırlar.
PSY 690 Seminar*
Bu doktora düzeyindeki seminer dersi, öğrencileri psikolojinin çeşitli ve gelişen alanlarını keşfe davet eder. Her hafta, farklı bir alt alandan ya da psikolojik uzmanlığın merkezi olduğu bir sektörden önde gelen bir akademisyen ya da uygulayıcı konuk sunum yapacaktır. Konuklar, klinik, bilişsel ve gelişimsel psikolojiden sinirbilime, yapay zekâdan kamu politikası ve örgütsel danışmanlığa kadar uzanan alanlarda öncü araştırmalarını, yenilikçi yöntemlerini ya da uygulamalı bilgilerini paylaşacaktır. Öğrenciler, her sunuma yapılandırılmış tartışmalar ve yazılı yanıt denemeleri aracılığıyla eleştirel biçimde yaklaşarak psikoloji biliminin güncel durumu ve uygulamaları hakkında derin bir anlayış geliştireceklerdir.
PSY 900 Doktora Yeterlilik*
Doktora Yeterlik dersi, doktora öğrencilerinin akademik gelişim sürecindeki önemli bir aşamayı temsil eder. Bu ders, öğrencilerin psikoloji alanındaki temel ve ileri düzey bilgi birikimlerine dayanan kapsamlı yazılı ve/veya sözlü bir yeterlik sınavı ile bir tez önerisi sunumunu içerir. Öğrencilerin eleştirel düşünme, akademik yazım, araştırma yeterliği ve psikolojide etik duyarlılık konularında yetkinlik göstermeleri beklenir. Bu dersin başarıyla tamamlanması, öğrencilerin doktora tez aşamasına geçebilmeleri için gereklidir.
PSY 901 Doktora Tez Önerisi*
PSY 901 Tez Önerisi dersi, doktora öğrencilerinin disiplinlerine özgü bir araştırma konusunu sistematik biçimde ele alarak bir doktora tezi için gerekli bilimsel altyapıyı oluşturmalarını hedefler. Bu süreçte öğrenciler danışmanları eşliğinde kapsamlı bir literatür taraması yapar, araştırma sorusu ve hipotezler geliştirir, kuramsal ve yöntemsel bir çerçeve oluşturur. Dersin sonunda öğrenciler, tez önerilerini yazılı olarak sunar ve akademik bir jüri önünde savunurlar. Başarılı bir tez önerisi savunması, doktora tezine resmen başlanması için ön koşuldur.
PSY 902 Doktora Tez Çalışması I*
Doktora Tez Çalışması I dersi, doktora araştırmasının başlangıç aşamalarına odaklanır. Öğrenciler, danışmanlarının rehberliğinde araştırma tasarımını tamamlar, veri toplama araçlarını geliştirir veya uyarlar ve gerekli etik kurul onaylarını alır. Bu ders, takip eden dönemde yürütülecek uygulama süreci için temel oluşturur.
PSY 903 Doktora Tez Çalışması II*
Doktora Tez Çalışması II dersi, öğrencilerin tez araştırma planlarını aktif biçimde hayata geçirdikleri uygulama sürecini kapsar. Öğrenciler veri toplama sürecini yürütür, verileri düzenli bir şekilde yönetir ve ilk analizlere başlar. Süreç, düzenli danışman görüşmeleri ve ara raporlamalarla izlenir. Bu ders, bir sonraki aşamada yapılacak kapsamlı analiz ve yorumlama sürecine hazırlık niteliğindedir.
PSY 904 Doktora Tez Çalışması III*
Doktora Tez Çalışması III dersi, doktora araştırmasının son aşamasını temsil eder. Bu derste öğrenciler veri analizlerini tamamlar, elde edilen bulguları araştırma soruları ve kuramsal çerçeve doğrultusunda yorumlar ve tez metnini yazar. Danışman geri bildirimleri doğrultusunda metni revize eder ve tez savunmasına hazırlanır.
PSY 905 Doktora Tez Savunması*
PSY 905 Tez Savunması dersi, doktora programının son aşamasını oluşturur. Bu derste aday, tamamladığı tez çalışmasını akademik bir jüri önünde savunur. Savunma süreci, öğrencinin araştırmasının özgünlüğünü ve niteliğini, kuramsal ve yöntemsel tercihlerini açıklama ve savunma becerisini, ayrıca psikoloji alanına yaptığı katkıyı ortaya koymayı amaçlar. Savunma, resmi bir sunum ve ardından gelen soru-cevap oturumunu içerir. Başarılı bir savunma, doktora mezuniyetinin tamamlanması anlamına gelir.