Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul

Telefon : +90 (216) 564 90 00

Fax : +90 (216) 564 99 99

info@ozyegin.edu.tr

Engelli Bireyler için Sağlanan Hizmetler

Engelli Bireyler için Sağlanan Hizmetler

  • Fakültelerle İş birliği - Akademisyen Bilgilendirmesi: Her dönem başında engelli öğrencilerin bilgisi ve izni dahilinde aldıkları derslerin akademisyenlerine öğrencinin durumunu ve ihtiyaçlarını belirten bilgilendirme e-postası atılmaktadır. Bu kapsamda, ders ve sınav ortamlarının engel durumuna göre seçilmesi veya düzenlenmesi konusunda gerekli çalışmalar yapılmaktadır.
  • Kısmı Zamanlı Çalışan Öğrenci Desteği: Destek talep eden engelli öğrencilerimize kısmi zamanlı çalışan öğrencilerimiz tarafından asistanlık desteği sağlanmaktadır. Bu süreçte hem destek alan hem de destek veren öğrencilerle sürekli iletişimde kalarak gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.
  • Bireysel Görüşmeler: Engeli bulunan öğrencilere psikolojik destek Engelsiz Birim uzmanı tarafından sağlanmaktadır.
  • Grup Atölyeleri: Engeli bulunan ve bulunmayan öğrencilerle sanat terapi, drama grup atölyeleri yapılmaktadır.

Not: Yukarıdaki hizmetlerden ilk ikisi için öğrencilerin Sağlık Kurulu Raporu, ESKR, ÇÖZGER, 3 Hekimli Durum Bildirim Raporuna sahip olmaları; bireysel görüşmeler için ise Tek Hekimli Durum Bildirim Raporuna sahip olmaları gerekmektedir.

Aşağıda Engel Gruplarına Göre Yapılan Destekler Ayrıca Belirtilmektedir:

1. Fiziksel Engel

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması,
  • Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için fakülte ve ilgili akademisyenlere düzenleme önerilerinin sunulması,
  • Öğrencilerin engel durumuna göre ders ve sınav ortamlarının öğrenci için fiziksel olarak erişilebilir olması,
  • Sınavın yazma bölümünü özel bilgisayarıyla yazmasına destek ve süre esnekliği verilmesi,
  • Öğrencinin engel durumuna göre sınavlara yazman ile birlikte ayrı bir sınıfta girmesi, Kampüsün fiziksel erişilebilirliğini artırmak için Güvenli Yaşam ve Çevre Birimi rehberliğinde

Operasyon Birimi tarafından yapılması gereken düzenlemeler

  • Yapı ve inşaat alanlarının düzenlenmesi,
  • Kampüs binalarına rampa ve asansör ile ulaşım sağlanması,
  • Kampüs içi erişim kolaylığının sağlanması,
  • Kampüs içinde tuvaletlerin erişilebilir olması, erişimi uygun olmayan binalardaki derslerin ve diğer aktivitelerin yerlerinin tekrar düzenlenmesi,
  • Erişilebilir binaların olduğu haritaların sağlanması,
  • Kampüs boyunca bulunan kaldırımlarda erişimi bütünüyle sağlayan rampaların olması
  • Erişilebilir park etme alanlarının bulunması,
  • Üniversitede yurtlarında kalma konusunda öncelik sağlanması,
  • Bina girişlerinde engelli rampası bulunan yurtlarda, zemin katta fiziksel engeli bulunan öğrenciler için özel odaların konumlandırılması,
  • Bu odalarda banyo kullanım alanlarının yönetmeliğe uygun inşa edilmiş olması
  • Kütüphanenin tekerlekli sandalye kullanımı ile erişime uygun olması,

2. Görme Engeli

  • Dönem içerisinde kaydoldukları derslerin kitaplarının çevrimiçi olarak erişilebilir hale getirilmesi,
  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • Görsellerin betimlenmesi,
  • Ayrı sınıflarda birebir okutman/yazman ile sınavların yapılması,
  • Az gören öğrenciler için sınavların büyük punto ile A3 kağıda basılarak verilmesi,
  • Fakültenin uygun gördüğü durumlarda ek süre desteği sağlanması,
  • İhtiyaç durumunda, bilgisayar ve kulaklık sağlanması, Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından derslerde kullanabileceği ses kayıt cihazı gibi materyal desteği verilmesi,
  • Sağlanacak teknolojik olanaklarla ilgili; BT’den çeşitli donanımların (bilgisayar, mikrofon v.b.) temini hangi malzemeden, ne kadar beklendiği ile ilgili bütçe planlamasından önce BT’ye iletilmesi ve kimin ne zaman, ne için ne kadar talepte bulunduğu ile ilgili bilgi verilir.
  • Bilişim okuryazarlığı konusunda desteğe ihtiyaç duyan öğrenciye eğitim desteği sağlanması,
  • Öğrencinin bağımsız yaşam becerilerini geliştirebilmesi ve engel grubu ile ilgili yapılan erişilebilirlik çalışmaları ile tanışması için ilgili kurum ziyareti gerçekleştirilmesi,
  • Toplumsal Duyarlılık Projeleri Birimi tarafından görme engelli kişiler için üniversiteye ait kulüp logoları, sanat eserlerinin bazıları ve kampüse ait bazı görsellerin betimlenmesi,
  • Öğrenci Merkezi’nde bulunan iç mekân sesli navigasyon sistemi Güvenli Yaşam ve Çevre Birimi’nin çalışmaları kapsamında Fakülte/Yüksek Okul/Enstitülerde ve OzU-X binalarında da hayata geçirilmesi,
  • Yurtlarda belirli düzenlemelerin sağlanması,
  • Kampüsten yurtlara gelen yol güzergâhında yol bandı zemin desteği sağlanması,
  • Yurt binalarının bazılarının asansörlerinde sesli sistem yer alması,
  • Kütüphanede engelli kullanıcılar için erişilebilir hizmetlerin de sağlanması,
  • Kütüphane koleksiyonundan CD’li kitaplar, alt yazılı DVD’ler gibi farklı tipte materyallerin ödünç alınabilmesi,
  • Veri tabanları ve bazı elektronik kaynakların diğer erişilebilir öğeleri dışında ses kayıtlı ürünlerine de erişim sağlanması,
  • LCD ekranlı grup çalışma odalarının rezervasyon ile grup çalışmaları için ayırtılabilmesi,

3. İşitme Engeli

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • 03.01.2022 Tarih, 302.03.03 E.057980 sayılı YÖK Başkanlığı Eğitim – Öğretim Daire Başkanlığı, ‘Engelli Öğrencilerin Yabancı dil dersi muhafiyeti’ konulu yazısına istinaden, Türkçe programlarda (Hukuk ve Mimarlık) kayıtlı işitme engelli öğrenciler, programlarının ders planında yer alan ENG 103-İngilizce I (Türkçe Programlar) ve ENG 104- İngilizce II (Türkçe Programlar) dersleri yerine, bu derslere eşdeğer kredide Türkçe ders alabileceklerinin ilgili Fakültelere bildirilmesi,
  • Derslerde kullanılan videolarda altyazı desteği sağlanması,
  • Dersi anlatırken akademisyenin yüzünün öğrenciye dönük olmasının tavsiye edilmesi,
  • İngilizce hazırlık sınıfı dinleme sınavında ayrı bir salonda yanına gözetmen vererek dinleme parçasını kendi kulaklığını kullanarak kendi bilgisayarından dinleme fırsatının sağlanması,
  • Dudak okuyabilen öğrenciler için ayrı bir salonda dinleme parçasının gözetmen tarafından öğrenciye okunmasının tavsiye edilmesi,
  • İngilizce hazırlık sınıfında ağır işitme kaybı nedeniyle sınavların dinleme bölümlerinden muafiyet sağlanmasının tavsiye edilmesi,
  • Yurtlarda belirli düzenlemelerin sağlanması,
  • İşitme engeli olan öğrenciler için amir ve memur statüsünde 5 kişiye işaret dili eğitimi verilmesi,
  • Görülebilir yangın alarmlarının bulunması,
  • Toplumsal Duyarlılık Projeleri Birimi kapsamında projelere destek verilmesi,
  • İşaret Dili’ne farkındalık kazandırmak için üniversite idari çalışanları ve öğrencilerine açık “İşaret Dilline Giriş Eğitimi” verilmesi,
  • İşaret Dili’ne farkındalık kazandırmak için Toplumsal Duyarlılık Projeleri kapsamında “Parmakların Dili” projesinin yapılması.

4. Dil ve Konuşma Problemi

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • İngilizce hazırlık sınavların konuşma bölümünden muafiyet veya kriter adaptasyonu sağlanmasının tavsiye edilmesi.

5. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • Ders notlarının öğrenci ile paylaşılması,
  • Ses kaydının yapılmasına izin verilmesi,
  • Ek süre desteği sağlanması

6. Öğrenme Güçlüğü

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • Ders materyallerinin ve sınavların Calibri 11, 12 ile yazılması,
  • Ders notlarının öğrenci ile paylaşılması,
  • Ses kaydının yapılmasına izin verilmesi,
  • Ek süre desteği sağlanması

7. Süreğen/Kronik Rahatsızlık

  • Ders ve sınavlarda öğrencinin engel durumu ve ihtiyaçlarına göre veya öğrencinin engel durumuna göre kişiye özel uygulamalara göre düzenleme yapılması ve Yükseköğretim Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda gerekli düzenlemelerin sağlanması için Fakülte/Yüksek Okul/Enstitü’lere akademik danışmanlara ve ders aldığı öğretim görevlileriyle, gizliliği gerektiren durumlarda öğrencinin onay ya da talebiyle öğretim görevlileriyle paylaşılması, düzenleme önerilerinin sunulması,
  • Öğrencinin yaşadığı sağlık sorununa göre yurtlarda gerekli düzenlemenin sağlanması.

8. Ruhsal ve duygusal bozukluk

  • Psikolojik Gelişim Birimi’ne yönlendirilmesi,
  • Öğrencinin engel durumuna göre ihtiyaçlarının, ruh sağlığı uzmanı ile birlikte belirlenmesi,
  • Öğrencinin engel durumuna göre fakülteden ve ilgili dersin/sınavın akademisyeninden gerekli desteğin sağlanması,
  • İlgili fakültenin ve dersin/sınavın akademisyeninin yönlendirilen öğrencinin gizlilik ve etik sınırlarına saygı göstermesi ve verilen beyanın ötesinde bir bilgi ısrarında bulunmaması,
  • Öğrencinin süreç içerisinde, tedavi yan etkileri gibi doğan ihtiyaçları için öğrenciyle düzenli olarak her ay bireysel görüşme gerçekleştirerek bilgi notunun arşive alınması.

9. Geçici Engel

  • Öğrencinin yaşadığı geçici engel durumunda ihtiyaç duyabileceği gerekli materyal ve düzenlemeler için idari birim ya da fakültelerle iletişime geçilmesi

10. Diğer

Yukarıda belirtilen engel grupları dışında kalan ve herhangi bir tıbbi raporu bulunan öğrenciler için bu kategori kullanılmaktadır.

  • Öğrencinin yaşadığı engel/sağlık durumunun detaylıca öğrenilip Sağlık Merkezi’nden bilgi ve öneriler alınarak üniversitede ihtiyaç duyabileceği düzenlemelerin belirlenmesi
  • Öğrencinin yaşadığı sağlık sorununa göre yurtlarda gerekli düzenlemenin sağlanması
  • Belirlenen ve ihtiyaç duyulan düzenlemelerin ilgili birim ve fakültelerle paylaşılması.