Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul
Telefon : +90 (216) 564 90 00
Fax : +90 (216) 564 99 99
info@ozyegin.edu.tr

Staj
Staj
Staj
Özyeğin Üniversitesi Havacılık Yönetimi Zorunlu (Kredili) Staj Programı
Özyeğin Üniversitesi Havacılık Yönetimi Programı’ndan mezun olabilmek için öğrencilerin bir havacılık işletmesinde ardışık 30 iş günü staj yapma zorunluluğu vardır. Üniversitemizin zorunlu staj uygulamasında amaç öğrencilerin akademik eğitimi kapsamında kuramsal derslerde edindikleri bilgi ve becerileri gerçek iş süreçleriyle pekiştirmeleri ve bu staj deneyimi ile eğitimlerine ve kariyerlerine yön vermelerini sağlamaktır.
Zorunlu stajın amaçları ve öğrenciye sağlamasını beklediğimiz kazanımlar şöyle listelenebilir:
- Meslek pratiği ve uygulamaları ile mesleki ve bilimsel araştırma çalışmalarında beceri kazanmak
- Takım çalışmasının bir parçası olmak
- Tam zamanlı bir çalışandan beklenenleri deneyimleme şansını sağlamak.
Özyeğin Üniversitesi Havacılık Yönetimi öğrencilerinin zorunlu staj işlemleri Havacılık Yönetimi bölümü Staj Komisyonu tarafından yürütülür ve bu komisyon stajla ilgili her süreçte öğrencilere yardımcı olur.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Yasası kapsamında staja gitmeye hak kazanan öğrencilerin sosyal güvenlik yükümlülükleri üniversite tarafından yerine getirilir ve gerekli belgeler ilgili kurumlara sağlanır.
Zorunlu stajını yapmaya hak kazanabilmesi için öğrencinin 150 AKTS krediyi ve SEC 201 dersini başarıyla tamamlamış olması gerekmektedir. Öğrenciler bu kriterleri sağladığı ilk yaz döneminde stajlarını gerçekleştirebilecektir. Bu dönem normal şartlarda üçüncü sınıfı tamamladıktan sonraki yaz dönemine tekabül etmektedir. Zorunlu staj kredisi 6 AKTS’dir.
Zorunlu Staj Uygulama Adımları
Zorunlu Staj programı öncesi yapılması gerekenler:
- Öğrenci staj başvurusu yapılan dönem itibari ile kayıtlı olduğu derslerle birlikte 150 AKTS kredisini tamamlar.
- Öğrenci SEC 201 dersini tamamlar.
- Fakülte Staj Komisyonu staj yapmaya hak kazanan öğrencilerle iletişime geçerek staj süreci hakkında öğrencileri bilgilendirir.
- Öğrenci staj yapacağı işletmeyi bulmakla yükümlüdür. Staj Komisyonu da işletmelerle iletişime geçerek kontenjan talebinde bulunur. Bu kontenjanlar staj yeri bulamamış öğrenciler arasında öğrencilerin genel not ortalamaları (GNO) göz önünde bulundurularak dağıtılır.
- Staj yapacağı işletme kesinleşen öğrenci, şirket tarafından doldurulmuş olan “Zorunlu Staj Bilgilendirme Formu”nu ve SGK girişinin yapılabilmesi için gereken belgeleri toplar ve staj başlama tarihinden 10 iş günü öncesine kadar Fakülte Sekreterliğine teslim eder.
- Fakülte Sekreterliği ilgili belgelerin kopyasını alarak İnsan Kaynaklarına iletir.
- İnsan Kaynakları 30 iş gününe kadar olan SGK işlemlerini tamamlar ve işe giriş bildirgesini Fakülte Sekreterliği’ne gönderir.
- Fakülte sekreterliği SGK işe giriş belgesi ile öğrenciye DHMİ Apron Muafiyet Yazısı ve İşletme Yazısını gönderir.
Zorunlu Staj programı sırasında yapılması gerekenler:
- Öğrenci staj süresince ilgili fakültenin belirlediği karar doğrultusunda staj raporunun gerekliliklerini yerine getirir.
- Öğrenci stajı süresince kendilerine verilen staj defterlerinde staj yaptıkları alanla ilgili olan bölümleri, öğrenim kazanımlarını ve staj tarihlerini staj yapılan birim amiriyle birlikte doldurur, belirlenen yerlere amirinin ve işyeri staj sorumlularının imzalarını alır.
Zorunlu Staj programı sonrasında yapılması gerekenler:
- İnsan Kaynakları zorunlu staj bittiğinde öğrencinin SGK çıkış işlemlerini yapar.
- Öğrenci staj bitiminde eksiksiz olarak doldurulmuş, firma kaşeli ve imzalı staj defterini Staj Komisyon sorumlularına teslim eder.
- Öğrenci, Staj Komisyonu tarafından belirlenen tarihte stajlarıyla ilgili bir sunum hazırlarlar ve bu sunumu Staj Komisyonu ve ilgili diğer akademisyenler önünde gerçekleştirir.
- Öğrencinin staj başarı değerlendirmesi, staj defteri değerlendirmeleri ve staj sunumu dikkate alınarak Staj Komisyonu tarafından yapılır. Fakülte Sekreterliği, Staj Komisyonunun “Başarılı” veya “Başarısız” olarak değerlendirmiş olduğu staj sonuçlarını elektronik ortamda, öğrencilerin SIS kayıtlarının oluşturulması için Öğrenci Hizmetlerine gönderir.
- Fakülte Sekreterliği, stajını tamamlamış olan öğrenci listesini akademik dönem bazında hazırlayarak elektronik ortamda Profesyonel Gelişim ve Öğrenci Hizmetleri birimlerine gönderir. Bu listede, öğrencilerin staj yaptığı şirket, staj tarihi, toplam gün sayısı, kredi sayısı ve stajın onayını vermiş olan Staj Komisyon bilgisi yer alır.
- Öğrenci Hizmetleri, Fakülte Sekreterliğinden gelen listeye istinaden öğrencilerin staj kayıtlarını ve notlarını SIS’e aktarır; SIS’e aktardığı öğrencilerin staj kayıt ve notlarını, “Not Onay Formu” olarak çıktısını alır ve form üzerinde Fakülte Dekanının onayını almak üzere gönderir.
- Fakülte Sekreterliği öğrencinin tüm staj kayıtları ile notlarının yer aldığı ve Fakülte Dekanı tarafından onaylanan formları arşivlemek üzere ve öğrencinin akademik tarihçesine yansıması için öğrenci hizmetlerine gönderir.
Uyarılar:
- Öğrenci staj süresince Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine; staj yaptığı kurumun çalışma ilkelerine, iş koşulları, disiplin ve iş güvenliğine ilişkin kurallarına ve yasal düzenlemelere uymak zorundadır.
- Öğrenci staj komisyonunun bütün duyurularını takip etmekten ve gereğini belirtilen tarihlerden evvel yapmaktan sorumludur.
- Öğrenci, staj yapacağı işletme kesinleştiği tarihten itibaren staj yapacağı kurumun kendisinden istediği her türlü dokümanı toplamakla ve onları kuruma belirtilen zamanda iletmekle yükümlüdür.
- 150 AKTS kredi ve SEC 201 dersi tamamlanmadan yapılan staj zorunlu staj yerine sayılmaz.
- Part-time çalışılan işler zorunlu staj yerine sayılmaz
- İş tecrübesi zorunlu staj yerine sayılmaz
- Yurtdışında kendi imkânı ile staj yapmak isteyen öğrenciler için de aynı esaslar geçerlidir.
- Bir hafta 5 işgünü olarak kabul edilmektedir. Ancak haftasonu da çalışan kurum ve kuruluşlarda staj yapan öğrenciler, bu durumu ilgili kurum ve kuruluş tarafından alacakları bir yazı ile belgelendirmeleri halinde, haftasonu çalışılan günler de haftalık işgünü kapsamına alınır.
SIK SORULAN SORULAR:
- Soru: Dönem içinde staj yapabilir miyim?
Cevap: Öğrencinin ders programında en az 2 gün boşluk olması durumunda staj komisyonunun onayı ile dönem içinde staj yapmasına izin verilebilir. Öğrencinin ders programında 2 günden az bir boşluk varsa yapılan staj geçersiz sayılacaktır.
- Soru: Yaz Okulu ile aynı anda staj yapabilir miyim?
Cevap: Öğrencinin yaz okulu ders programında en az 3 gün boşluk olması durumunda staj komisyonunun onayı ile öğrencinin yaz okulu ile aynı anda staj yapmasına izin verilebilir. Öğrencinin yaz okulu ders programında 3 günden az bir boşluk varsa yapılan staj geçersiz sayılacaktır.
- Soru: Sigorta yükümlülüğü kime aittir?
Cevap: Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde zorunlu stajını yapan öğrencilerin sosyal güvenlik yükümlülükleri üniversite tarafından yerine getirilir. Yurtdışında yapılacak olan stajlar için ise öğrenci ve/veya staj yapılan kurum sigorta yükümlülüğünü yerine getirmek zorundadır.
- Soru: 30 iş gününün üstünde veya uzun dönemli staj yapabilir miyim?
Cevap: Aşağıda belirtilen şartları sağlayan ve başvuruda bulunan öğrenciler arasından, uzun dönemli stajın uygunluğuna ilişkin değerlendirme Staj Komisyonu tarafından yapılır. Yalnızca uygun bulunan öğrencilere uzun dönemli staj yapma imkânı tanınır. Staj Komisyonu, uzun dönemli stajın uygun olup olmadığını değerlendirirken aşağıdaki kriterleri dikkate alır:
- Öğrencinin akademik performansı,
- Staj yapılacak firmanın büyüklüğü ve kurumsallık düzeyi,
- Stajın öğrencinin eğitimine katkı sağlayıp sağlamayacağı,
- Stajın part-time bir iş niteliği taşıyıp taşımadığı.
Uzun dönemli staj başvurusunda bulunacak öğrencilerin ise aşağıdaki koşulları sağlaması gerekir:
- 25 yaşının altında olmak ve ailesi üzerinden sağlık sigortası kapsamında sağlık hizmeti alıyor olmak,
- Herhangi bir disiplin cezası almamış olmak,
- En az 120 AKTS kredisi tamamlamış olmak,
- Genel Not Ortalamasının (GNO) en az 2.40 olması,
- Staj yapılacak havacılık işletmesini öğrencinin kendisinin bulmuş olması.
Not: Çalışma İzni Muafiyet Belgesi mevzuatı sebebiyle sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan öğrenciler uzun dönemli staj yapmaya hak sahibidir.
- Soru: Uzun dönemli (30 iş gününden uzun) staj yapmak istiyorum fakat uzun dönemli staj yapma kriterlerini karşılamıyorum. Üniversite’ye sigorta primini ödesem benim için sigorta yapar mı?
Cevap: Üniversitenin böyle bir uygulaması bulunmamaktadır.
- Soru: Zorunlu staj dışında gönüllü olarak staj yapabilir miyim?
Cevap: Aşağıda belirtilen şartları sağlayan ve başvuruda bulunan öğrenciler arasından, gönüllü stajın uygunluğuna ilişkin değerlendirme Staj Komisyonu tarafından yapılır. Yalnızca uygun bulunan öğrencilere gönüllü staj yapma imkânı tanınır. Staj Komisyonu, gönüllü stajın uygun olup olmadığını değerlendirirken aşağıdaki kriterleri dikkate alır:
- Öğrencinin akademik performansı,
- Staj yapılacak firmanın büyüklüğü ve kurumsallık düzeyi,
- Stajın öğrencinin eğitimine katkı sağlayıp sağlamayacağı,
- Stajın part-time bir iş niteliği taşıyıp taşımadığı.
Gönüllü staj başvurusunda bulunacak öğrencilerin ise aşağıdaki koşulları sağlaması gerekir:
- 25 yaşının altında olmak ve ailesi üzerinden sağlık sigortası kapsamında sağlık hizmeti alıyor olmak,
- Herhangi bir disiplin cezası almamış olmak,
- En az 90 AKTS kredisi tamamlamış olmak,
- Genel Not Ortalamasının (GNO) en az 2.40 olması,
- Staj yapılacak havacılık işletmesini öğrencinin kendisinin bulmuş olması.
Not: Çalışma İzni Muafiyet Belgesi mevzuatı sebebiyle sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan öğrenciler gönüllü staj yapmaya hak sahibidir.
- Soru: Gönüllü staj yapmak istiyorum fakat gönüllü staj yapma kriterlerini karşılamıyorum. Üniversite’ye sigorta primini ödesem benim için sigorta yapar mı?
Cevap: Üniversitenin böyle bir uygulaması bulunmamaktadır.
- Soru: Havacılıkla ilgili olmayan bir işletmede zorunlu stajımı gerçekleştirebilir miyim?
Cevap: Öğrencilerin sadece havacılık işletmelerinde staj yapmalarına izin verilmektedir.
- Soru: Gönüllü staj yapma kriterlerini karşılıyorum, havacılıkla ilgili olmayan bir işletmede gönüllü stajımı gerçekleştirebilir miyim?
Cevap: Öğrencilerin sadece havacılık işletmelerinde staj yapmalarına izin verilmektedir.
- Soru: Zorunlu stajımı 2 parça olarak 15 günlük periyodlar halinde farklı tarihlerde yapabilir miyim?
Cevap: Hayır. Zorunlu staj birbirini takip eden 30 iş günü olarak tek parça halinde yapılmak zorundadır.
- Soru: Bir yerde yarı zamanlı olarak çalışmaktayım, bunu staj yerine saydırabilir miyim?
Cevap: Yarı zamanlı işler ve iş tecrübeleri staj yerine sayılmaz.
- Soru: Yurtdışında staj yapabilir miyim?
Cevap: Yurtdışında bir havacılık işletmesinden staj kabulü alması durumunda, öğrencinin yurtdışında zorunlu stajını gerçekleştirmesine staj komisyonu tarafından izin verilebilir. Bu durumda öğrenci pasaport, vize, çalışma izni, sağlık sigortası vb. işlemlerini kendisi gerçekleştirmekle yükümlüdür.
- Soru: Erasmus staja başvurdum ve kazandım, bunu zorunlu staj yerine saydırabilir miyim?
Cevap: Öğrenci zorunlu staj yapma kriterlerini karşılıyor (150 AKTS ve SEC 201 dersini başarıyla tamamlamış olmak) ve yurtdışında bir havacılık işletmesinde en az 30 iş günü olmak kaydıyla stajını gerçekleştirecekse, yapılan staj, staj komisyonunun onayı ile zorunlu staj yerine sayılabilir. Bu durumda öğrenci staj süresince staj defteri doldurmak ve staj sonunda staj komisyonuna sunum yapmakla yükümlüdür.
Soru: Bahar dönemi Erasmus’la yurtdışında olacağım. Erasmus dönüşü yaz aylarında stajımı tamamlamak istiyorum, işlemlerimi nasıl yapmalıyım?
Cevap: Staj komisyonu tarafından yapılacak duyuruları takip ediniz. Mail üzerinden size gerekli bilgiler sağlanacaktır. Belge işlemlerini ise Erasmus dönüşü veya bir yakınınız vasıtasıyla yapabilirsiniz.
- Soru: Zorunlu staj için güz veya bahar dönemi ders seçim haftasında 6 AKTS’lik staj dersini seçmem gerekir mi?
Cevap: Staj için ders seçim haftasında herhangi bir ders seçmenize gerek yoktur. Staj bitiminde staj kredisi otomatik olarak transkriptinize eklenecektir.
- Soru: 6 AKTS’lik staj kredisi dönem içerisinde alabileceğim maksimum AKTS‘yi etkiler mi?
Cevap: 6 AKTS’lik staj kredisi dönem içerisinde alınabilecek maksimum kredileri etkilemektedir. Öğrencinin ders seçiminde bunu göz önünde bulundurması gerekmektedir. Örneğin öğrencinin maksimum seçebileceği kredi işlem yapılan dönem için 30 AKTS ve staj kredisi de aynı döneme işlenecekse, öğrencinin o dönem maksimum 24 AKTS seçmesi gerekmektedir. Aynı şekilde yaz okulu için 18 AKTS aşılamayacağından, hem yaz okuluna kalıp hem staj yapacak öğrenci yaz dönemi için maksimum 12 AKTS seçmelidir.
- Soru: 6 AKTS’lik staj kredisi için dönem ücreti veya kredi ücreti ödemem gerekir mi?
Cevap:
Aşağıdaki durumlar için öğrencinin 6 AKTS staj kredisi için ücret ödemesine gerek yoktur:
- Öğrencinin kayıtlı olduğu ve ders seçmiş olduğu bahar dönemini takip eden yaz döneminde stajını yapması.
- Öğrencin stajını güz döneminde yapması ve öğrencinin güz döneminde staj dışında başka dersinin bulunması. Öğrencinin kayıtlı durumda olması.
- Öğrencin stajını bahar döneminde yapması ve öğrencinin bahar döneminde staj dışında başka dersinin bulunması. Öğrencinin kayıtlı durumda olması.
Aşağıdaki durumlar için ise öğrencinin 6 AKTS staj kredisi için ücret ödemesi gerekmektedir:
- Öğrencin stajını güz döneminde yapması ve öğrencinin güz döneminde staj dışında başka dersinin bulunmaması. Böyle bir durumda öğrencinin kayıtsız duruma düşmemesi için 6 AKTS’lik staj kredisi dönem başında dilekçe ile ders programına eklenecektir ve öğrencinin 6 AKTS’lik kredi parası ödemesi gerekmektedir.
- Öğrencin stajını bahar döneminde yapması ve öğrencinin bahar döneminde staj dışında başka dersinin bulunmaması. Böyle bir durumda öğrencinin kayıtsız duruma düşmemesi için 6 AKTS’lik staj kredisi dönem başında dilekçe ile ders programına eklenecektir ve öğrencinin 6 AKTS’lik kredi parası ödemesi gerekmektedir.
- Soru: Sigorta için Fakülte Sekreterliği’ne hangi belgeleri teslim etmem gerekir?
Cevap: Sigorta için aşağıdaki belgelerin eksiksiz olarak elden teslim edilmesi gerekmektedir.
- Staj Bilgilendirme Formu (İşletme tarafında kaşeli ve imzalı)
- Beyan ve Taahhütname Dilekçesi
- E-Devlet’ten Müstehaklık Belgesi
- İkametgâh Belgesi
- Kimlik Fotokopisi
- Öğrenci Belgesi
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan öğrenciler için Çalışma İzni Muafiyet Belgesi.
- Soru: Sigorta için gerekli belgeleri ne zaman teslim etmeliyim?
Cevap: Staj başlama tarihine 10 iş günü kalana kadar bu belgelerin elden teslim edilmesi gerekmektedir.
- Soru: Sigorta için gerekli belgeleri zamanında teslim etmedim, ne olur?
Cevap: Sigorta girişiniz yapılmayacaktır ve stajınız ileriki bir tarihe ertelenecektir.
- Soru: Stajımı başarıyla tamamladım, staj notum ne zaman transkriptime eklenir?
Cevap: Stajını tamamlayan öğrencinin staj notu, staj defterini teslim ettikten ve komisyona staj sunumunu yaptıktan sonraki 1 ay içerisinde transkriptine eklenir.
- Soru: Staj sunumu hangi dilde gerçekleşecektir?
Cevap: Staj sunumu İngilizce olmak zorundadır.
- Soru: Staj bitiminde staj defterimi teslim etmez ve/veya staj sunumunu yapmazsam ne olur?
Cevap: Stajınız geçersiz sayılacaktır.
- Soru: Staj komisyonu tarafından yapılan duyuruları takip etmedim ve yazışmalara cevap vermedim, ne olur?
Cevap: Staj komisyonu tarafından yapılan duyuruları takip etmek ve gerekenleri zamanında yapmak öğrencinin yükümlülüğündedir. Bu sebepten doğacak mağduriyetler öğrencinin kendi sorumluluğudur.
- Soru: Zorunlu stajımı yapmadım, mezun olabilir miyim?
Cevap: 6 AKTS’lik zorunlu staj Havacılık Yönetimi bölümünün mezuniyet yükümlülükleri arasında yer aldığından stajınızı tamamlamadan mezun olamazsınız.
Havacılık Yönetimi Bölümü, Staj Komisyonu:
Komite Üyesi Öğretim Görevlisi Mehmet Ertürk
Komite Üyesi Araştırma Görevlisi Rabia Demir Güven