Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul

Telefon : +90 (216) 564 90 00

Fax : +90 (216) 564 99 99

info@ozyegin.edu.tr

Ders İçerikleri

Ders İçerikleri

I. YARIYIL

 
IDE 101 Tasarımın Temelleri                                                                                                                          (2-6) (8  ECTS)
IDE 101 dersi çeşitli stüdyo projeleri aracılığıyla tasarımın temel öğelerini ve ilkelerini tanıtmayı ve fikirlere somut biçim kazandırmak arayışında öğrencilere yol göstermeyi amaçlar. Bu derste öğrenciler tasarımın temel kavramlarını anlayabilecek, görsel düşünme becerilerini geliştirecek, malzemelerin yapısını tanıyacak, ayrıca tasarımın biçimsel ve mekansal öğeleri aracılığıyla kompozisyon becerileri kazanacaklardır. Dersin hedefi, temel tasarım sorunsalları üzerinde çalışarak öğrencilerin zihin ve el becerilerini geliştirmek, ve problem alanlarına, sıradışı yaklaşımlar konusunda öğrencileri yüreklendirmektir.
 
IDE 103 Tasarım Görselleştirme  I                                                                                                                 (2-2) (4 ECTS)
Resimsel açıdan çizimin temelleri (algı, çizgi, oran/orantı, kompozisyon); temel geometrik biçimler, ürün geometrisi, kompozisyon, perspektifte oran, ortografik çizim, yardımcı görünümler, çoklu görüntü eskizleme, izometrik perspektif, gölge ve perspektife giren gölge, karmaşık biçim tanımlama, örüntü ve kesitler, sayfa düzenleme, grafik düzenleme, arka plan üzerine bilgiler verilir; 2 boyutlu ve 3 boyutlu düşünme yetenekleri geliştirecek çalışmalar yaptırılır.
 
COD 101 İletişim Tasarımına Giriş                                                                                                                 (3-0) (6 ECTS)
Derste öğrencilere iletişim tasarımın temel yaklaşımları ve uygulamaları tanıtılır. İletişim tasarımının ilk örnekleri, farklı teknolojik platformların tanıtılması, etkileşimli ortam fikrinin iletimi, yaratıcı problem çözümü stratejileri ve düşünce geliştirme yöntemleri, etkin iletişim sağlamak için sözcükleri, imajları ve düşünceleri bütünleştirmeyi ve uygun formatta biçim elde edilebilmesi için kullanılabilecek yöntemler derste işlenecek konulardır. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
COD 103 Grafik Tasarım Araçları                                                                                                                    (1-2) (4 ECTS)
Bu ders, bilgisayar grafikleri endüstrisindeki temel araçları tanıtmaya odaklanır. Öğrenciler Adobe Illustrator kullanarak verilen örnekler üzerinde çalışırlar, görüntüleri takip eder, vektör yolları, şekiller ve desenler oluştururlar. Ayrıca, Adobe Photoshop aracılığıyla, renkleri seçme, değiştirme ve yerine koyma, poster tasarımı, temel fotoğrafçılık teknikleri ve yazıyla şekiller oluşturma dahil olmak üzere görüntü işleme tekniklerini kullanırlar. Öğrenciler Adobe InDesign’ı kullanarak, tam bir dergi sayfası oluşturur, basılı medyanın kurallarını kavrar, kapak sayfası tasarlar, metin ve fotoğraflarla birden fazla sayfa oluştururlar.
 
ENG 101 İngilizce I                                                                                                                                              (1-2) (4 ECTS)
Bu dersin temel amacı, öğrencilere akademik düşünme, okuma, konuşma ve yazma becerileri ile birlikte, bu becerileri kendi dallarinda uygulamaya dönüştürecek bir üslup kazandırmaktır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin İngilizce dil bilgisini geliştirmeyi amaçlar.
 
TLL 101 Türk Dili ve Edebiyatı 1                                                                                                                      (2-0) (4 ECTS)
Bu dersin amacı öğrencilerin sözlü olarak tartışma yürütme becerisini geliştirmektir. Derste Türkçenin özellikleri ele alınacak ve Türk Edebiyatı’ndan seçme metinler incelenecektir. Düzyazı, hikaye ve şiir gibi farklı yazınsal türler okunacak, eleştirel bir gözle incelenecek ve tartışılacaktır. Anlatım bozuklukları, noktalama ve yazım yanlışlarından hareketle Türkçenin doğru kullanımı üzerinde durulacak ve metinlerin tarihsel ve kültürel arka planı incelenecektir.

II. YARIYIL

COD 102 İletişimUygulamaları                                                                                                                         (2-6) (8 ECTS)
Bu ders, hareketli ya da durağan, yazınsal ya da görsel mesaj ileten, film, roman, reklam, slogan gibi farklı medyaların analiz edilmesi sonucunda seçilen fikir veya temaları temsil etmek üzere  kavram geliştirme ve görsel olarak sunabilme becerisinin verilmesini amaçlar. Hazırlanmış bir projenin daha verimli sunulması için gerekli yöntemler, araçlar ve teknolojileri öğretilmektedir.
 
IDE 104 Tasarım Görselleştirme 2                                                                                                                 (2-2) (4 ECTS)
Elle ve bilgisayarla eskizleme, geleneksel rötuş, diagram oluşturma, senaryo, hikayeleştirme ve çizerek anlatma teknikleri üzerinden deneyimlerin prototipini oluşturmasını amaçlar.
 
COD 104 Fotoğraf                                                                                                                                               (1-2) (4 ECTS)
Bu derste öğrenciler fotoğraf dili ve metotları hakkında anlayış geliştirler ve farklı tekniklerle uygulama yaparlar.  Öğrenciler fotoğrafın temel kavramlarıyla, kamera ve ışık kullanımının ve dijital ortamda fotoğraf işlemenin temelleri ile tanıştırılır.
 
IDE 108 Sanat ve Tasarım Tarihi                                                                                                                      (3-0) (3 ECTS)
Ders sanat ve tasarımın erken dönem uygarlıklardan modern döneme kadar estetik ve tarihsel gelişimini aktaracaktır. Toplumsal yönüne vurgu yapılarak, sanat ve tasarım üretildiği dönem ve kültürle olan ilişkisi çerçevesinde ele alınacaktır. Derste görsel sanatlar alanında ortaya çıkan ana akım ve hareketlerin üzerinde durulacak ve sanat tarihine dair genel bir giriş niteliği taşımaktadır.
 
COD 106 Tasarım için Kavram Geliştirme                                                                                                     (3-0) (3 ECTS)                                                                                                                                                         
Bu ders, tasarım problemlerinin tanımlanmasını desteklemek ve tasarım fikirleri oluşturmak için tasarım odaklı düşünme sürecine odaklanır. Ders kapsamında öğrencilerin bir hedef grupla empati kurmaları, bir tasarım problemi tanımlamaları, olası alternatif tasarım çözümleri üzerinde fikir yürütmeleri ve tasarım kararları için bir kavram kanıtı getirmeleri beklenmektedir. Öğrenciler, estetik ve teknik yönlerini ele alarak ve tasarım odaklı düşünme modellerini kullanarak, yaratıcı ve bütüncül bir yaklaşımla kötü tanımlanmış tasarım problemlerini çözmeye yönelik alıştırmalar yaparlar.

COD 108 Sunum Teknikleri                                                                                                   (3-0) (4 ECTS)
Bu derste öğrencilerden, eskiz becerilerini dijital ortamlarda geliştirebilmeleri için portreler ve insan figürleri gibi çeşitli konular çizmeleri istenir. Fotoğraf referansları ile çizgi, şekil, renk, doku ve desen gibi dijital stiller kullanarak tasarım temelli kompozisyonlar oluşturmaları istenir. Denge, oran, perspektif, hareket ve desen gibi tasarım ilkeleri, öğrencilerin kendi tarzlarını geliştirmeleri için deneyleme ortamı sağlanmaktadır.
 
ENG 104   102 İngilizce II                                                                                                                                    (1-2) (4 ECTS)
İngilizce I dersinin devamı olarak, öğrencilerin düşünsel, yazılı ve sözlü iletişim becerilerine akademik bir yaklaşım getirmeyi hedefler. Buna ek olarak, öğrencilerin bilgiyi sentezleme ve bağımsız bilimsel araştırma yapma kabiliyetlerini geliştirmeyi amaçlar.
 
TLL 102 Türk Dili ve Edebiyatı II                                                                                                                      (2-0) (4 ECTS)
Bu dersin amacı öğrencilerin yazılı olarak tartışma yürütme becerisini geliştirmektir. Derste, “Neden edebiyat okuruz?” sorusuna cevap aramak üzere Türk Edebiyatı’ndan seçme metinler incelenecek ve edebiyata farklı yaklaşımlar ele alınacaktır. Derste farklı yazınsal türlerden seçilen kurmaca yapıtlar okunacak ve bu yapıtlar üzerine eleştirel değerlendirme yazıları yazılacaktır. Ders boyunca anlatım bozuklukları, noktalama ve yazım yanlışlarından hareketle Türkçenin doğru kullanımı üzerinde de durulacaktır.

 

III. YARIYIL

 
COD 201 Tasarım Stüdyosu 1                                                                                                                         (2-8) (10ECTS)
Bu ders araştırma, konsept geliştirme, yaratıcılık ve form oluşturmaya odaklanan stüdyo problemleri aracılığıyla görsel iletişim tasarımını ele almaktadır. Karmaşık fikirlerin ve mesajların yaratıcı görsel forma dönüştürüldüğü tasarım sürecinde kullanılan yöntem ve teknikleri kapsar.
 
COD 203 Video Prodüksiyon                                                                                                                            (1-2) (4ECTS)
Derste öğrenciler film yapımının temel aşamaları, sinema dilinin temel grameri ve film kurgusu gibi video yapımının temel kavramlarıyla tanışırlar. Yapılacak uygulamalar ve tartışmalar öğrencilere sayısal film yapımının inceliklerini öğretmeyi ve bir üretim aracı olarak videoyu kullanarak yaratıcı tasarım ve eleştirel değerlendirme becerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır.


COD 205 Tipografik İletişim                                                                                                                             (1-2) (4 ECTS)
Bu derste ana konuları harf anatomisi, harflerin biçimsel tarihi, sınıflandırma sistemleri, kompozisyon ve sayfa düzeni, okunaklılık, okunurluk ve tipografik ifade oluşturmaktadır. Bu ders, basılı ve dijital medya için gerekli yazım becerilerini destekleyen alıştırmaları kapsar, öğrencilerin yaratıcı süreçlerini geliştirmelerine ve tipografiyi iletişim tasarımı problemlerinin çözümünde yeni ve güçlü yollarla kullanmalarına yardımcı olur.
 
COD 207 Programlama                                                                                                                                      (0-3) (3ECTS)                                                                                                                                                         
Bu ders, yaratıcı kodlama için bir JavaScript kütüphanesi olan p5js dilini kullanarak bilgisayar programlama temellerini ele alır. Öğrenciler, değişkenler, fonksiyonlar, hata ayıklama ve kontrol yapıları gibi programlamanın temelleri ve bu kavramları algoritmik içerikler oluşturmak için nasıl kullanacakları üzerinde çalışırlar. Derste, öğrencilerin programlama kavramlarını kavramalarını ve tasarımdaki yaratıcı uygulamalarını desteklemek için programlama temelleri Algoritmik Sanat uygulamaları aracılığıyla incelenir. Öğrenciler bireysel ve grup projeleri üzerinde çalışırlar, sınıf içi kodlama egzersizlerine katılırlar ve çeşitli Algoritmik Sanat teknikleri ve uygulamaları hakkında tartışırlar.


COD 209 İnteraktif Tasarım Araçları                                                                                                              (0-3) (3 ECTS)
Ders, HTML ve CSS ile ilgili temel bir anlatım ile başlar ve teorileri anlayacakları ve araçların uygun kullanım becerisini kazanacakları birebir deneyimledikleri Pratik örnekler üzerinden devam eder. Öğrencilerin kendi web sitelerini yapabilmeleri için  Bootstrap kullanılır.
 
IDE 209 Çağdaş Sanat ve Tasarım                                                                                                                   (3-0) (2ECTS)
Derste öğrencilere modern dönemden itibaren günümüze kadar çağdaş sanat ve tasarım tarihindeki önemli hareketler ve tartışmalar aktarılacaktır. Kültür ve postmodernizmle ortaya çıkan yeni temalar üzerinden ders, sanat ve tasarım alanına dair tarihsel ve yönteme dair tartışmalara odaklanacaktır. Bunlar arasında; alternatif modernlikler, bienalleşme, disiplinlerarasılık, sanatçının özerkleşmesi, kültür kurumlarının değişen rolü, yeni teknolojilerin tasarım ve sanat alanına etkileri gibi konular bulunmaktadır.
 
SEC 201 Sektörlere Giriş I                                                                                                                               (0-2) (2 ECTS)
Öğrencilerin çalışma hayatı ve endüstri profili açısından ele alınan dört sektörde derinlemesine bilgi kazanmasını sağlayacaktır. Bunlar arasında, Finansal, Bilişim ve İletişim Teknolojileri, Sosyal ve son olarak gelişmekte olan sektörler yer almaktadır. Öğrencilere sektörel bilginin yanı sıra, endüstri ile ilgili en güncel bilgilere ulaşabilmeleri için gerekli beceriler de tanıtılacaktır. Kapsamlı sektörel bilgiler, iş dünyasından konuk konuşmacılar, firma ziyaretleri, ilk elden endüstri deneyimi ve vaka çalışmaları ile pekiştirilecektir.
 

COD 200 Yaz Stajı  I                                                                                                                                           (0-2) (2 ECTS)                                                                                                                                                     
Yaz stajı öğrencilere reklam ajansı, grafik tasarım stüdyosu, multimedya stüdyosu, halkla ilişkiler ofisi, gazete, televizyon yapım stüdyosu gibi çalışma yerlerinde organizasyon yapısı ve çalışma koşulları hakkında deneyim kazandırmayı amaçlamaktadır.

 

IV. YARIYIL

 
COD 202 Tasarım Stüdyosu II                                                                                                                        (2-8) (10 ECTS)
Bu ders, çoklu bileşenlerin bir araya gelerek, dinamik bir sistem oluşturduğu görsel iletişim ürünlerine odaklanır. Öğrenciler, basılı, dijital ve/veya etkileşimli medya için yaratıcı marka kimliği, amblem ve logo tasarımı, kurumsal kimlik, bilgi grafikleri, kitap, dergi ve etkileşimli arayüz tasarımı gibi konularda belirlenen tasarım problemleri üzerine çalışırlar. Çok katmanlı tasarım problemlerine yaklaşımda kullanabilecekleri yöntemlerle birlikte, tasarıma yaratıcı ve kendilerine özgü bir yaklaşım geliştirirler.
 
COD 204 Hareketli Görsel Medya                                                                                                                   (1-2) (4 ECTS)
Bu ders hareketli medyanın temellerini ve kullanımını, zamana bağlı hareketlendirilmiş filmlerin üretileceği Adobe After Effects programı ile göstermek üzerinden kurgulanmıştır. Öğrenciler, sayısal alanda becerilerini ve yaratıcılıklarını destekleyecek, hareketli grafik ve efektlerin teknikleri konularında sağlam bir altyapıya sahip olacaklardır.
 
IDE 206 Tasarımda İnsan Faktörü                                                                                                                   (3-0) (3 ECTS)
Tasarımda insan faktörü yöntem ve ilkeleri; kullanıcı, ürün ve verilen hizmet arasındaki ilişkinin gelişiminin fiziksel, biomekanik ve zihinsel unsurlarının incelenmesi; kullanıcı boyutu ve antropometri kavramı; arayüz kavramı ve kullanıcı-akıllı ürün etkileşimi yaratılmasındaki temeller.
 
COD 206 Bilgi Mimarisi                                                                                                                                     (1-2) (4 ECTS)
Bu ders öğrencilere farklı uygulama alanları için bilgi mimarisi ve tasarım dinamiklerini tanıtmaktadır. İskelet, akış şemaları, dolanım-yön bulma, bilgi tasarımı teorilerinden yol çıkarak sınıf, farklı alanlarda uygulamalı çalışmalarla ilerler. Dönem içinde hiyerarşik, ağ, zamansal, mekansal, zamansal-mekansal iskeletlerine ilişkin sınıf çalışmaları incelenir.
 
COD 208 İleri Programlama                                                                                                                             (0-3) (3 ECTS)
Bu ders, bilgisayar programlama çalışmalarının devamı niteliğindedir ve veri yapıları, özel algoritmalar ve nesne yönelimli programlama (OOP) gibi programlama paradigmaları, ağ iletişim protokolleri ve ek yazılım kütüphanelerini kullanma gibi ileri programlama kavramları kapsar. Öğrenciler p5js, Algoritmik Sanat uygulamaları ve Etkileşim Tasarımı pratiklerini kullanarak etkileşimli uygulamalar için programlama üzerinde çalışırlar. Dersin hem teorik hem de pratik bileşenleri vardır ve öğrencilerin çeşitli programlama ödevleri, okumaları ve projeleri tamamlamaları beklenir.
 
COD 210 İletişim Tasarımı Tarihi                                                                                                                    (3-0) (4 ECTS)
Bu ders, iletişim tasarımı alanında öğrencilere gerekli altyapı olarak iletişim tasarımı, grafik tasarım ve etkileşimli medyanın tarihsel gelişimini ve kuramlarını sanat tarihiyle paralellikler kurarak ele alır. İletişim tasarımı pratiğine tarihi, kültürel, sosyal, politik ve teknolojik açılardan yaklaşır. Bu amaçla, bir yandan toplum, medya, sanat ve tasarım arasındaki ilişkileri tartışırken, bir yandan da karşılaştırmalı olarak iletişim tasarımının farklı dönemlerde üstlendiği rolleri inceler.
 
SEC 202 Sektörlere Giriş II                                                                                                                              (0-2) (2 ECTS)
Öğrencilerin çalışma hayatı ve endüstri profile açısından ele alınan dört sektörde derinlemesine bilgi kazanmasını sağlayacaktır. Bunlar arasında, Perakende, Sağlık, Turizm ve Gayrimenkul, Üretim ve son olarak gelişmekte olan sektörler yer almaktadır. Öğrencilere sektörel bilginin yanı sıra, endüstri ile ilgili en güncel bilgilere ulaşabilmeleri için gerekli beceriler de tanıtılacaktır. Kapsamlı sektörel bilgiler, iş dünyasından konuk konuşmacılar, firma ziyaretleri, ilk elden endüstri deneyimi ve vaka çalışmaları ile pekiştirilecektir.

 

V. YARIYIL

 
COD 301 Tasarım Stüdyosu III                                                                                                                       (2-8) (10 ECTS)
Bu dersin amacı, yaratıcı fikir ve düşüncelerin iletimi için tipografinin video içerisinde kullanıldığı hareketli grafik animasyon tekniklerini öğrencilerin uygulamasını sağlamaktır. Bir anlatımın ses, video ve tipografi kullanılarak iletilmesine odaklanır. Bu amaçla interaktif medya için video tasarımı üzerine çalışmalar yapılır. Bu ders kapsamında konuların seçimi, metinsel araştırmalar, problemin ortaya konuşu ve ilk fotografik eskizler ile hazırlık yapılır. Projenin akış şemaları, kullanılacak araçların belirlenmesi, işlenmemiş fotoğraf ve video görüntülerinin tamamlanması, grafik öğelerin hazırlanması sonrasında, fotoğraf tabanlı animasyonlar, etkileşim araçlarının tasarlanması, video ve fotoğraf kurgusu, metin öğelerinin tamamlanması üzerine çalışmalar gerçekleştirilir ve proje internet ortamına hazır hale getirilerek sunuşu yapılır.

Bu ders, öğrencilere hareketli görüntü üretimi konusunda kapsamlı bir anlayış ve uygulama imkanı sunar. Haftada 10 saat boyunca stüdyoda öğrenci ile birebir geribildirim üzerine ilerleyen bu temel ders, hocanın ders anlatımı, grup ve bireysel çalışmalar, multimedya laboratuvarları kullanımı gibi çeşitli öğretim yöntemlerinin kullanılmasını gerektirir. Öğrencilerin senaryo yazma, film yapma ve animasyon gibi çeşitli film tasarımı tekniklerinden yararlanmaları beklenir. Bu sınıfın bazı projeleri şu şekilde sıralanabilir: İklim 2050: BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Boğaziçi Üniversitesi İklim Değişikliği ve Politika Merkezi ile işbirliği içinde iklim üzerine veri görselleştirme ve dijital hikaye anlatımı Araştırmayı Sanat(sal)laştır: Veri görselleştirme, bilim iletişimi ve akademik çalışmaların görselleştirilmesi Nadir Hikayeler: İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Nadir Hastalıklar Kürsüsü ile işbirliği içinde nadir hastalıklara odaklanan dijital hikaye anlatımı.

*Bu ders kapsamında A ve B grupları, dönem içinde yer değiştirerek iki farklı proje üretmektedirler.
 
COD 303 İletişim Tasarımında İnovasyon                                                                                                     (1-2) (4 ECTS)
Bütün disiplinlerde yaratıcılık ve inovasyon açısından çekilen kısırlığın temel nedeni, öğrenilebilen bir yetkinlik olan yaratıcılığın, tüm yönleriyle (fikir yönetimi, sorunu yeniden-çerçeveletmek, motivasyon, imgelem, ekoloji, görselleştirme, vb.) ele alınamamasıdır. Yaşam bilimlerinden güzel sanatlara, hukuktan tıbba, mühendislikten siyasal bilimlere bir çok alanda karşılığı ve etkisi olan bu görece yeni disiplin,sağladığı sinerji etkisiyle disiplinlerarası alanda kayda değer katma değerli sonuçları da tetiklemiştir. İki saati sınıf ortamında kuramsal olarak işlenen dersin, sonraki bir saati uygulamalı olarak devam eder.
 
COD 305 Etkileşim Tasarımı                                                                                                                            (1-2) (4 ECTS)
Bu ders, etkileşim tasarımı disiplinine ve uzmanlık alanına giriş yapar, insan-bilgisayar etkileşimi, iletişim tasarımı, endüstriyel tasarım, bilişsel psikoloji ve mimarlık gibi etkileşim tasarımının gelişimine etki eden alanlar ile ilişkili olarak ele alır. Derste bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişimine göndermeler yapılarak ürünler sadece nesne olarak değil, olaylar ve deneyimler olarak incelenir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkileşim tasarımı ile olan ilişkisi çerçevesinde etkileşim tasarımı sürecinde kullanılan kavramsal araçlar ve yöntemler tanıtılır, arayüz tasarımı, interaktif ve zaman tabanlı medya kavramları üzerinde durulur.
 
HIST 201 Atatürk İlkeleri ve Ink.Tarihi I                                                                                                         (2-0) (4 ECTS)
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi, modernleşme ve düşünsel hareketler açısından Osmanlı İmparatoluğu’ndan Cumhuriyete kalan mirasın kimliği ve niteliği üzerinde durur. 19. yüzyılın ilk yarısından 1. Dünya Savaşına kadarki dönemde, Osmanlı İmparatorluğu’nun Avrupa devlet sistemi ve kamu hukukuna uyum çabalarına ve İmparatorluğun dış politikadaki rolüne odaklanır.
 
COD 300  Yaz Stajı II (Büro)                                                                                                                               (0-8) (2 ECTS)
Bu yaz stajında öğrencilerin; televizyon, multimedya, halkla ilişkiler ve reklemcılık gibi görsel-işitsel medya yapımlarının etkin katılımcıları olmaları beklenmektedir. Öğrencilerin planlama, medya entegrasyonu, yapım teknik ve araçları konusunda takım çalışması, takım iç ilişkileri ve yapım-müşteri ilişkilerini anlamak üzere detaylı gözlemler yapmaları istenmektedir.

 

VI. YARIYIL

 
COD 302 Tasarım Stüdyosu IV                                                                                                                      (2-8) (10 ECTS)
Bu stüdyo dersinin konusu, Eylem Teorisi desteği ile bir etkinlik, etkinliğe bağlı eylemler ve etkileşimleri mekansal olarak tanımlanabileceği ve ilgili medyalar ile desteklendiği bir etkileşimli sergi tasarımıdır. Uzamsal/ mekansal bilginin hareket ve hafıza ile desteklenmesi ile ortaya çıkacak tasarımların, birbirine bağlı bileşenlerin dengeli bir şekilde yapılandırılması üzerinden çok katmanlı iletişim kurabilmesi beklenmektedir.
 
COD 304 Fikir Geliştirme ve Yaratıcılık Yönetimi                                                                                                                     (1-2) (4 ECTS)
Bu ders bilgi yönetiminin ve kollektif zekanın önemli bir kolaylaştırıcısı olarak interneti tanıtmayı amaçlamaktadır. Dersin odaklandığı konular,web 2.0 olarak tanımlanan bir dizi sosyal, teknolojik ve ekonomik eğilimleri bir araya getiren bir dizi eğilimdir. Wikiler, blog, prediction markets, recommender systems ve socıal network gibi gelişmekte olan araçları kapsamaktadır.

COD 306 Kullanıcı Deneyimi Değerlendirmesi                                                                                                  (2-1) 3 ECTS

Bu ders, tasarım öğelerinin kullanıcıların gereksinimlerini, ihtiyaçlarını, kısıtlarını, zihinsel modellerini ve bilişsel stillerine karşılık verip veremediğini analiz ve değerlendirmek için kullanılabilirlik testinin özünü ve temellerini kapsar. Derste, kullanılabilirlik kavramı, test yöntemleri ve kullanılabilirlik sorununu ele alarak hedef kitleyi belirlemek ve kullanıcı deneyimi değerlendirme çalışmasının nasıl tasarlanacağı ele alınmaktadır. Öğrencilerden, bir kullanılabilirlik araştırmasını yürütmek için gözlem, katılımcılara doğru soruları sormaları, sonuçların analizini yapmaları ve kullanıcı deneyimine ilişkin bir sorunu saptayarak tasarıma yönelik kavramsal çözümler geliştirmeleri beklenir.                                

 
IDE 304 Tasarım, Tüketim ve Kültür                                                                                                               (3-0) (3 ECTS)
Bu ders tasarım ve tüketimin kültür ile olan karmaşık ilişkisini kavramaya odaklanacaktır. Kültürel ve sosyal bir pratik olan tasarımın toplumsal kimlikler ve yaşam tarzlarının üretilmesine aracılık eden tüketim kavramlarıyla ilişkisi tartışılacaktır. Ders tasarım ürünlerinin, yalnızca işlevsel olarak değil, aynı zamanda zevk ve kültür göstergesi olarak tüketim kültürünün bir parçası haline gelmesi üzerinde durulacaktır.
 
HIST 202 Atatürk İlkeleri ve Ink.Tarihi I                                                                                                         (2-0) (4 ECTS)
Türkiye’de modernleşme sürecinin siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel yönlerini analiz eden bu iki dönemlik dersin ikinci bölümünde, iki kutuplu dünyada siyasal rejimin demokrasiye geçiş süreci; 1960-1980 arsında uygulanan ithal ikameci sanayileşme; bu stratejinin sona erdiği 1980lerde uygulamaya geçen “açık ekonomi” politikaları ve bu politikaların toplumsal, siyasal ve kültürel sonuçları; Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği ile olan ilişkileri ve bu sürecin devlet ve toplum arasındaki ilişkiye olan etkilerine değinilecektir.

 

VII. YARIYIL

 
COD 401 Tasarım Stüdyosu V                                                                                                                       (2-8) (10 ECTS)
Tasarım Odaklı Düşünme süreci içerisinde, öğrenciler alışılmamış tasarım problemleri tanır, kullanıcı araştırması yapar, fikirler geliştirir ve somut nesne arayüzleri önerileri yaratıp prototip üzerinden test yapar  Bu sürece paralel olarak, insan-bilgisayar etkileşimi ve/veya benzer alanlarda yazılmış olan bilimsel makaleler okur ve onların görsel eskizlerini hazırlar. Bu sayede, somut nesne arayüzleri ve etkileşimlerine ilişkin genel çerçeveyi ve kavramları sınıfta tartışmak mümkün olur.

COD 403 Etkileşimli Pazarlama                                                                                                                      (3-0) (6 ECTS)  
Etkileşimli Pazarlama tüm boyutlrı ile tartışılır ve öğrenciler sanayiide kullanılan etkileşimli pazarlama prensiplerinin birinci-el uygulamalarını deneyimler. Lider markalarda çalışan davetli katılımcılar davet edilerek, vaka çalışmalarına odaklı tartışmalar dersi zenginleştirir.
 
COD 400 Yaz Stajı III (Stüdyo)                                                                                                                           (0-8) (2 ECTS)
Yaz stajı III kapsamında öğrencilerin televizyon, multi-medya, film ve reklam kampanyalarına ilişkin görsel işitsel medya yapımlarının üretim ve üretim sonrası safhalarında aktif olarak katılımları hedeflenmektedir.
 

VIII. YARIYIL

 
COD 402 Bitirme Projesi                                                                                                                               (0-12) (12 ECTS)
Bu dersin kapsamında, öğrencilerin dönem boyunca güncel bir tasarım problemi bulmaları ve çözümüne yönelik profesyonel bir ürün üzerinde çalışmaları beklenmektedir. Öğrenciler projelerinin farklı aşamalarını ayda bir kere jüriye sunarlar ve aldıkları tashihler doğrultusunda projelerini geliştirirler.
 

COD 404 Meslek Pratiği ve Etiği                                                                                                                   (3-0) (6 ECTS)

Ders hem uygulamalı ve hem de kuramsal çalışmaları barındırır. Kuramsal kısım öğrencilerin iletişim tasarımı mesleğini profesyonel düzeyde kavrayabilmeleri amacıyla, kariyer stratejisi, piyasa eğilimleri, iş yönetimi, tasarımcı-müşteri ilişkileri, telif hakları, iş kanunları ve tasarım etiği gibi konularda seminer ve tartışmaları içerir. Uygulamalı projeler ise öğrencilerin başvurularında kullanabilecekleri gereçleri edinmesi amacıyla özgeçmiş hazırlanması, portfolyo tasarımı gibi konuları içerir. Dersler aynı zamanda davetli profesyonellerin sunumları ve saha gezileriyle desteklenmektedir.
 

SEÇMELİ DERSLER LİSTESİ                                                                                                                       


COD 312 İkon Tasarımı                                                                                                                                        (3-0) 3 ECTS
Bu derste, ikon tasarımı tarihinin yanı sıra öğrencilere kendi özel ikon setlerini nasıl planlayacakları, inşa edecekleri, tasarlayacakları ve dışa aktaracaklarını ve görüntü düzenleme programları aracılığıyla nasıl özel ikonlar yaratacakları öğretilir.


COD 313 Sayısal Tipografi                                                                                                                                   (3-0) 3 ECTS
Bu ders, geleneksel tipografiyi günümüz dijital ortamının ihtiyaçlarına entegre ederek, ekran tabanlı medya için tipografik tasarım ve iletişim konusuna odaklanır. Öğrenciler, okunabilirlik, bilgi hiyerarşisi, form-içerik ve metin-görüntü ilişkisi gibi konular aracılığıyla editoryal tasarım alanında deneyim kazanırken, dijital iletişim mecralarına özgü tipografik yapılar, ilkeler ve teoriler konusunda da bilgilerini artırırlar.
 
COD 314 Sayısal İllüstrasyon                                                                                                                             (3-0) 3 ECTS                                    
Öğrenciler bir metni görselleştirmek konusunda deneyimlerini arttırırken  deneysel çalışmalarla kişisel ifadelerini geliştirme fırsatı bulur. Derste projeler aracılığıyla, yaratıcılık, görsel ifade, yorumlama, form ve komposizyon gibi unsurların üzerinde durulur. Ek olarak ders öğrencilerin ilüstratörler için imkanlarını genişleten belirli vektör ve piksel tabanlı programları tanımasına ve kullanmasına olanak sağlar.
 

COD 315 Etkileşim Tasarımı Ergonomisi                                                                                                         (3-0) 3 ECTS
Tasarım insan doğası ile ilintili pek çok farklı disiplini kapsar. Bu ders kapsamında, insanın kavrayışının ve algılayışının temellerini anlamaları amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, insanların bir işi gerçekleştirme yolları ve biçimlerinin ve tasarım sürecinde insan faktörünün anlaşılabilmesi için, kavramsal tasarım işleri ve etkileşim için farklı mekanizmalar da incelenecektir. Öğrencilerden, insanların farklı tasarım bileşenlerine nasıl tepki verdikleri ve bu tepkileri bilinçli olarak tasarım sürecinde nasıl kullanabileceklerini öğrenmeleri beklenmektedir.
 
COD 316 Anlatı Yapıları                                                                                                                                        (3-0) 3 ECTS
Bu ders, öğrencilere sinema ve video oyunları da dahil olmak üzere anlatı sanatlarındaki anlatı tekniklerini ve yapılarını ele alır. Eleştirel analiz ve yorumlama yoluyla, öğrenciler hikâye anlatma tekniklerini çeşitli multimedya formlarına uygulayarak, hikâye anlatma sanatına dair derin bir bilgi birikimi geliştirirler. İşlenen konular arasında olay örgüsü geliştirme, karakter yolculuğu, tempo, görsel hikâye anlatımı ve multimedya hikâye anlatımında anlatı yapılarının uygulanması yer alır. Öğrenciler çeşitli anlatı sanatları bağlamlarında ilgi çekici anlatıları analiz ederler ve oluştururlar.
 
COD 317 İnteraktif Programlamaya Giriş                                                                                                         (3-0) 3 ECTS
Bu derste, C++ dili kullanılarak çeşitli oyun türlerinde projeler oluşturulacaktır. Bu projelerin kapsamı, oyun tasarımını ve oyun mekanik tasarımını oyun yazılımı ürününe dönüştürmek olacaktır. Bu dönüşüm sırasında da oyun içinde kullanılacak görsel öğeler ve kontrolü sağlanılacak olan karakterler üzerinde durulacaktır.


COD 318 İnteraktif Programlama                                                                                                                      (3-0) 3 ECTS
Önceden öğrenilen temel C++ programlama bilgisini daha ileri seviyeye taşıyarak içerik ve kapsam açısından daha zengin gelişmiş bilgisayar oyunları üretimi için gerekli bilgileri kapsar. Bu çerçevede, Unreal Engine'in AI ve shader programlama, bellek yönetimi ve basit günlük kaydı işlevlerinin gösterimi üzerinden, öğrencilerin class ve actor ile çalışmasına rehberlik eder.


COD 319 Mekânsal İletişim                                                                                                                                (3-0) 3 ECTS
Bu dersin amacı, mekânsal iletişim kavramını, kullanıcı ve mekan ile kullanıcı ve ürün arasındaki ilişki üzerinden etkileşim tasarımını ve çokluortamın rolünü anlatmaktır. Bu ders kapsamında,  gerçekleştirilecek fiziksel ve sanal, farklı ölçeklerdeki kurulum çalışmaları ile mekânsal tasarım, medya kullanımı ile ergonominin ilişkisi, insan-mekan-ışık ve malzeme arasındaki ilişki, kamusal alan ve ortak bilinç konuları ile ilgili bilgiler aktarılması hedeflenmektedir. Derste elde edilen deneyim ve bilgi ile, öğrenciler, mimarlar ve endüstriyel tasarımcılar gibi takımın geri kalanıyla sanat ve tasarımın bütünleşik işlerinde çalışabileceklerdir.
 
COD 320  3-Boyutlu Modelleme                                                                                                                         (3-0) 3 ECTS
Bu ders, 3 boyutlu modelleme teknikleri ve uygulamaları hakkında temel bir girişi kapsar. Ders boyunca, öğrenciler bir 3D modelleme yazılımı kullanarak nesnelerin sanal modellerini oluştururlar. Ayrıca derste, modelleme teknikleri, yüzey özellikleri, ışıklandırma ve animasyon gibi ilgili konuları da ele alınır. Ders süresince, 3D modelleme yazılımlarının kullanımı ve arayüzü, temel geometri öğeleri, yüzey özellikleri ve malzeme özelliklerine odaklanılarak, nesnelerin tasarımı, modellerin yapısının ayarlanması, detaylandırılması ve düzenlenmesi ve ışıklandırma teknikleri ve malzeme özellikleri kullanarak gerçekçi görselleştirmesi ele alınmaktadır. 
 
COD 321 Görsel Üretim, Gerçekçilik ve Etik                                                                                                   (3-0) 3 ECTS
Bu ders, görsel sanatlarda görüntü üretimi ve etiği konusunu ele alır. Eleştirel analiz ve yorumlama yoluyla öğrenciler, görsel analizi çeşitli mecralara uygular. Ders, görüntü üretimi ve bakış, hareketli görüntü üretimi ve etik, görsel üretimin zorlukları ve sorumlulukları gibi konuları ele alarak, öğrencilere Michel Foucault, Susan Sontag, Sine Plambech, Donna Haraway ve Judith Butler gibi teorisyenlerin teorilerinden yararlanarak görsel içeriği eleştirel olarak analiz etme becerisi kazandırır.
 
COD 322 Tasarım için Rol Oynama                                                                                                                    (3-0) 3 ECTS
Fikir geliştirme ve kullanıcı odaklı tasarım için drama temelli alıştırma teknikleri yakın zamandan itibaren kullanılmaktadır. Bu dersin amacı, sadece varolan bu tekniklerin değil, aynı zamanda belirli özel ihtiyaçlar için bu tekniklerin geliştirilmesinin temellerinin de öğretilmesidir. Öğrencilerden rol oynama tekniklerinin avantajını derinlemesine anlamaları ve çeşitli tasarım problemleri için farklı drama odaklı teknikleri yaratabilmeleri beklenmektedir.
 
COD 323 Ses Dokusunun Temelleri                                                                                                              (3-0) (3 ECTS)
Bu ders, ses tasarımında bilgi ve becerilerini geliştirmek isteyen lisans düzeyindeki tasarım öğrencileri için giriş seviyesi bir ders olarak tasarlanmıştır. Ders, temel ses prensipleri, ses tasarımının tarihi ve dijital ses iş istasyonlarını (DAW) kullanarak ses kaydetme ve düzenleme teknikleri gibi ses üretimi ile ilgili çeşitli konuları kapsamaktadır. Öğrenciler ayrıca ses sentezi, ses üretimi, ses kaydı, MIDI protokolleri, ses manzaraları, ses efektleri ve filmler, oyunlar ve etkileşimli uygulamalar gibi çeşitli medya için ses tasarımı üzerinde çalışırlar. Ders, öğrencilerin bilgilerini pratik ortamlarda uygulama fırsatı veren dersler, uygulamalı egzersizler ve projeler aracılığıyla sunulur.

COD 324 Mobil İletişim Tasarımı                                                                                                                     (3-0) (3 ECTS)

Bu ders etkileşim tasarımına nasıl bir yaklaşım getirilmesi gerektiği üzerine eğilmiş olup, insanların nasıl düşünüp, nasıl daha iyi etkileşim kararları aldığına odaklanmaktadır. Ders süresince sorular sorarak, tasarım prensipleri tartışılacak ve nasıl daha yaratıcı ve etkili arayüzler tasarlanabileceğine cevap aranacaktır. Etkileşime çoklu perspektif üzerinden yaklaşarak, tartışma eşliğinde insanların nasıl düşündüğü ve davrandığını sorgulanması ve bu doğrultuda insanların ihtiyaçlarına cevap verecek nitelikte ve doğru tasarım çözümleri geliştirilmesi planlanmaktadır.                                                                                                                                                         

COD 325 Sanal Gerçeklik Tasarımı                                                                                                                     (3-0) (3 ECTS)

Bir sonraki büyük VR atılımını sağlamak için yarışan teknoloji devleriyle VR, hızla büyük bir teknoloji alanı haline geliyor. Tasarımcılar için VR deneyimlerinin nasıl yaratılacağını bilmek giderek daha önemli hale geliyor. Sürükleyici deneyimler oluşturmak, bu gelişmekte olan alanı ele almak için ne kadar iyi donanıma sahip olduğumuzu ve tasarım hakkında yeni düşünme yöntemlerini gerektirdiğimizi sorguluyor. Bu disiplinlerarası kurs, öğrencilerin VR ortamları oluşturmak için gerekli donanım ve yazılım, VR uygulamalarının iyi örneklerini analiz etme, sürükleyici tasarıma ilişkin etkileşimin ilkeleri, oyun motorları ve iş akışı, sanal olarak gezinme gibi konularda konularda VR ile ilgili beceriler kazanmalarını sağlar. Sanal nesnelerin ortamları ve manipülasyonu                                                                                                                                                      .


COD 412 Ses Projeleri ve Medya                                                                                                                 (1-2 ) 3 ECTS
Bu ders, medya için yaratıcı ve ifade edici bir ortam olarak ses kullanmayı ilginç bulan lisans düzeyindeki tasarım öğrencileri için tasarlanmıştır. Ders, ses tarihini, dijital ses enstalasyonlarını, deneysel ses üretim tekniklerini, ses miksleme ve prodüksiyona hazırlama öğelerini, çağdaş ses sanatçılarını, ses için canlı kodlama ortamlarını, dinleme modlarını, ses manzaralarını, akusmatik müzik ve sesi, akustik ekolojiyi, ses sanatını, etkileşimli ses projelerini, “diegetic”, “non-diegetic” ve “internal diegetic” ses kullanımlarını, Sonic Pi, MAX, MSP, JITTER, Reaper DAW, ses örnekleme pratiklerini, “granular” ses ve ses heykellerini kapsar. Ders boyunca öğrenciler, farklı ses tasarımı yaklaşımlarını, ses etkileşimli projeleri ve deneysel yaklaşımlarla ses üretimi pratiklerini kullanırlar.
 
COD 413 Post Prodüksiyon Teknikleri                                                                                                            (1-2) 3 ECTS
BuBu ders, post prodüksiyonun görüntü ve ses işleme, müzik seçimi ve malzeme düzenlemesi gibi çeşitli aşamalarına odaklanarak görsel medya ürünü yaratmanın son aşamasını ele alır. Ders ayrıca farklı görsel medya ürünlerinde etkileyici sonuçlar için gerekli olan post prodüksiyonda kullanılan araç ve teknikleri de kapsar. Öğrenciler farklı projeler aracılığıyla farklı post prodüksiyon teknikleri üzerinde çalışır ve iletişim becerilerini geliştirir. ders çeşitli film ve medya için kullanılabilecek post-prodüksiyon tekniklerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu teknikler ve beceriler çok geniş bir alanı kapsamak üzere, standart kurgulama teknikleri, iş akışının düzenlenmesi ve çoklukanal ses düzenlemelerinden 3 boyutlu entegrasyon, animasyon ve green-box kurulumuna kadar farklılaşan konuları kapsamaktadır. Öğrencilerden dersin sonunda takım olarak veya tek başlarına çalışarak bir proje tamamlamaları beklenmektedir. 
 
COD 414 Göstergebilim ve Görsel Kültür                                                                                                        (3-0) 3 ECTS
Bu ders, göstergebilimin temel ve öncül konu başlıkları olan işaret, sembol, ikon, jest ve mesajlaşma kavramlarını iletişim tasarımı ile bağlantılı olarak aktarmaktadır. Temel tanımlarla başlayarak, gösterilen ve gösteren açısından işaret, göstergebilim, mantık, dilbilim, matematik ve psikanaliz, göstergebilim teorisi ve bir göstergebilim sistemi olarak mitler dersin odaklandığı konular olacaktır.
 
COD 415 İnteraktif Sistemler için Kullanıcı-Odaklı Tasarım                                                                         (3-0) 3 ECTS
Bu ders etkileşimli sistemlerin geliştirilmesi sürecinde ortaya çıkan temel kavram ve eylemlere odaklanmaktadır. Bu amaca paralel olarak, bu ders kullanım kavramının anlaşılması ve tanımlanması, kullanıcı gereksinimlerinin belirlenmesi, tasarım çözümlerinin üretilmesi ve ihtiyaçlara dayalı tasarımın değerlendirilmesi konuları üzerine yapılandırılmaktadır. İçerik belirleme, seçilen yöntemlerin anlatılması ve içerik kullanımı üzerinde geribesleme vermeye uygun kullanıcıyı deneme yöntemlerinin ve tekniklerinin seçilmesine ilişkin konular dersin kapsamını oluşturur. Dersin sonunda öğrenciler, kullanıcı-odaklı tasarım gerçekleştirmek için gerekli anahtar yöntemlerle ilgili pratik deneyim kazanacak ve kaynakların kısıtlı olması durumuna uygun sınırlı yöntemleri nasıl seçeceklerine ilişkin yeterli bilgi sahibi olacaklardır.
 
COD 416 Sanat Yönetmenliği                                                                                                                             (3-0) 3 ECTS
Bu ders, öğrencilere sanat yönetmenliği konusunda bilgi ve deneyim kazandırmak amacıyla bir ürün, servis ya da fikrin tanıtımı için geniş kapsamlı reklam kampanyaları tasarlamayı içerir. Öğrenciler, araştırma ve strateji geliştirme konularına ilişkin bilgi sahibi olacaklaklardır.

COD 417 Oyun Tasarımı                                                                                                                                     (1-2) (3 ECTS)
Bu ders, popüler oyunlar olan Super Mario veya Angry Birds gibi ve araba yarışı veya kule savunması gibi farklı video oyunu türlerini inceler, bunları oluşturmak için gereken adımları kapsar ve öğrencilerin video oyunu tasarımını deneyimlemeleri için kendi seçtikleri temada bir oyun geliştirmelerine olanak tanır. Derslerde öğrenciler yaygın oyun türlerini incelerler, oyun mekaniğini araştırırlar ve benzer oyunları geliştirmek için oyun tasarımlarını analiz ederler. Öğrenciler ayrıca becerilerini geliştirmek ve arkadaşlarıyla iş birliği yapmak için grup projelerine ve oyun jam'lerine katılırlar.

COD 418 Sosyal Medya Çalışmaları                                                                                                                        (3-0) (3 ECTS)
Sosyal medyaya genel bir bakışla başlayan bu ders, çevrimiçi iletişimleri yönlendiren tarih ve ilkelere bakar. Öğrenciler çevrimiçi topluluk ve etkileşim tanımını keşfeder ve temel paydaşları ve bunların topluluk modelleriyle nasıl etkileşime girdiklerini belirlemeyi öğrenirler. Sosyal medya kanalları ve araçları yelpazesi ve içeriğin nasıl paylaşıldığı hakkındaki bilginizi geliştirin. Riski ve genel kurumsal endişeleri yönetirken bir sosyal medya kampanyası oluşturmanın temel adımlarını öğrenin. Son olarak, sosyal medyanın getirdiği fırsatları ve farklı organizasyonların ve toplulukların hedeflerine ulaşmak için sosyal medyayı nasıl kullanabileceklerini değerlendirin.
 
COD 419 Multimedya Teorileri                                                                                                               (3-0) (3 ECTS)
Bu dersin amacı, multimedya teknolojileri ve kültürüyle ilgili temel tasarım tanımları ve kavramları hakkında gerekli bilgileri sunmaktır. Dersin içeriği, bilgisayar teknolojisi ve kültürünün tarihi ve modern kavramlarına dayanmaktadır. Öğrencilerin dijital teknoloji ve kültür ve dijital medya tasarımı hakkında tarihsel ve kavramsal arka planı geliştirmeleri beklenmektedir.

COD 420 Sinema Akımları                                                                                                                    (3-0) (3 ECTS)
Bu ders sinemadaki başlıca akımlara genel bir bakış sunar. Derste, sinema akımı kavramı üzerinde durulmakta ve başlıca sinema akımlarına odaklanarak, onların üretim dönemleri, estetik özellikleri, anlatı yapıları ve ilgi alanları ele alınmaktadır. Farklı film yapım yaklaşımları analiz edilir ve bunlar bir dizi estetik, politik ve yapısal bağlamda karşılaştırılır.

COD 421 3D Animasyon                                                                                                                                      (3-0) (3 ECTS)

Bu derste 3 boyutlu modelleme ve animasyona ilişkin bilgiler teorik olarak verilir. Bu çerçevede, sınıf ve sınıf dışı alıştırmalar üzerinden Maya yazılımı ile ilgili genel kullanım bilgileri aktarılır.                                                                                                                                                       

COD 423 Tasarım ve İnovasyonTrendleri Araştırması                                                                                       (3-0) (3 ECTS)

Trend araştırması, tasarım ve inovasyon trendlerinin iletişim tasarımı açısından çok önemli bir rol oynadığı toplumun tüm alanlarındaki değişiklikleri ve eğilimleri analiz eder. Ders konuları şunları içerir: bir trendin anatomisi; tasarım ve inovasyona uygulanan trend araştırması; trend taksonomileri; küresel eğilimler; mega, makro ve mikro trendler; geçici hevesler ve trend olmayanlar; gelecek trendleri; trendler ve demografi: kuşaklar teorisi; trend araştırması için araştırma tasarımı; trend araştırmasında kullanılan kaynaklar; uygulamalı eğilim araştırmas                                                                                                                                                    ı.